Sankcja za brak kasy fiskalnej ...

Sankcja za brak kasy fiskalnej narusza przepisy unijne, Prawo, Artykuły (prawo), Prawo finansowe i podatki ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
VAT | Skutki niewłaściwych rozliczeń z fiskusem
Sankcja za brak kasy fiskalnej narusza
przepisy unijne
Od 1 grudnia zniknie ogólna sankcja w podatku od towarów i usług. Nadal będzie
obowiązywać 30-proc. sankcja za nieterminową instalację kasy fiskalnej. Zdaniem ekspertów
nowy przepis o sankcji dla kas może być niezgodny z prawem UE.
Sankcje określone w ustawie o VAT
Zobacz także:

ANALIZA
Już 1 grudnia z ustawy o podatku od towarów i usług zniknie ogólna 30-proc. sankcja za
niewłaściwe rozliczenie VAT. Ta zmiana była konieczna. Jej zgodność z konstytucją
podważył Trybunał Konstytucyjny i za naruszającą prawo wspólnotowe uznał Europejski
Trybunał Sprawiedliwości. Niestety z lekcji TK i ETS nasz ustawodawca nie do końca
wyciągnął wnioski. W ustawie o VAT nadal zostanie utrzymana 30-proc. sankcja za brak
kasy fiskalnej. Co więcej, od początku grudnia będzie ona obowiązywać w zmienionej
formie. Nie będzie ona jak dziś sankcją za nieewidencjonowanie obrotów na kasie, a będzie
dodatkowym zobowiązaniem podatkowym, które w decyzji określi fiskus. Nowy przepis w
tym zakresie jest wręcz kopią dzisiejszej ogólnej sankcji VAT.
Eksperci twierdzą, że to błąd, który znów może być przedmiotem oceny Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości.
- Projektodawca trafił kulą w płot. Propozycja dotycząca sankcji z tytułu niedopełnienia
obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas fiskalnych, która znalazła się w noweli
ustawy o VAT, to wielki błąd - ocenia zmianę Marcin Chomiuk, dyrektor w dziale
doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.
Dwie różne sankcje
Likwidacja 30-proc. sankcji VAT związanej z nieprawidłowym deklarowaniem kwot VAT
jest rozwiązaniem właściwym. Sankcja 30-proc. VAT naliczonego za brak kas rejestrujących
wynikająca z art. 111 ust. 2 ustawy o VAT cały czas jednak zostaje w ustawie, choć
1 / 3
zmodyfikowano w nowelizacji nieco jej nazewnictwo. Nie jest to już utrata prawa do
odliczenia 30 proc. podatku naliczonego, ale dodatkowe zobowiązanie podatkowe w
wysokości 30 proc. podatku naliczonego. Zdaniem Władysława Vargi, doradcy
podatkowego w Taxpoint, sam mechanizm pozostanie jednak praktycznie bez zmian, a
należy pamiętać, że w świetle orzecznictwa polskich sądów administracyjnych sankcja za
brak kas jest sprzeczna z prawem wspólnotowym (np. wyrok z 3 czerwca 2008 r., sygn. akt
I SA/Bd 146/08; wyrok z 12 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 280/08). Sądy powołują
tutaj zasadę neutralności VAT dla podatników oraz zasadę proporcjonalności, zgodnie z
którą podjęte środki muszą być właściwe dla zagwarantowania osiągnięcia zamierzonego
celu (np. zapobiegania nadużyciom), nie mogą wykraczać poza to, co jest konieczne dla
jego osiągnięcia i powodować nadmiernych obciążeń.
- Zmiana nazewnictwa dokonana w nowelizacji z wyłączenia prawa do odliczenia 30 proc.
podatku naliczonego na dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej
30 proc. kwoty podatku naliczonego niczego tu nie zmienia - stwierdza Władysław Varga.
Wzgląd na prawo UE
Z ustawy o VAT zostaną usunięte przepisy dotyczące ogólnej sankcji VAT, co uzasadnione
jest zasadniczo jej niezgodnością z prawem wspólnotowym. Według Jerzego Martiniego,
doradcy podatkowego w Baker & McKenzie, jest to kwestia wysoce problematyczna -
wydaje się, że w rzeczywistości przepisy o ogólnej sankcji VAT nie naruszają prawa
wspólnotowego. Tego typu przepisy sankcyjne nie są po prostu zharmonizowane z
dyrektywą - państwa członkowskie mają w tym względzie pewną swobodę.
- Natomiast obecne przepisy dotyczące sankcji za brak ewidencji za pomocą kas
rejestrujących są niezgodne z prawem wspólnotowym. Przepisy te zakazują bowiem
odliczenia 30 proc. podatku naliczonego związanego ze sprzedażą, która powinna być
ewidencjonowana za pomocą kasy.
- Taka konstrukcja, poprzez utrzymanie wyłączenia w prawie do odliczenia o charakterze
ogólnym wydaje się naruszać prawo UE - tłumaczy Jerzy Martini.
Dodaje, że nowelizacja idzie w kierunku ograniczenia ryzyka uznania omawianych
przepisów za niezgodne z prawem wspólnotowym - zakłada ona, że nie będzie to już zakaz
odliczenia 30 proc. kwot podatku naliczonego, lecz nałożenie dodatkowego zobowiązania
podatkowego odpowiadającej 30 proc. kwoty VAT naliczonego.
- Ustawodawca przyjmuje konstrukcje obecnej sankcji ogólnej, którą usuwa w trosce o
zgodność z prawem wspólnotowym. Istnieje pewne prawdopodobieństwo, że ETS będzie
musiał rozstrzygnąć problem ewentualnej niezgodności tego rozwiązania z prawem
wspólnotowym - podkreśla nasz rozmówca z Baker & McKenzie.
Również Marcin Chomiuk twierdzi, że wygląda na to, że projektodawca chciał uniknąć
zarzutu, że dotychczasowa regulacja, która odmawiała podatnikowi prawa do odliczenia 30
proc. podatku naliczonego, jest niezgodna z dyrektywą. Nie można bez zgody Komisji
ograniczać prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego. Wprowadzono jednak
przepis, który wykorzystuje mechanizm tzw. dodatkowego zobowiązania podatkowego,
którego zgodność z dyrektywą już została podana w wątpliwość.
- Tym samym może się okazać, że przepis noweli okaże się sprzeczny z dyrektywą zanim
2 / 3
wejdzie w życie. Może to wskazywać na niedostatek kompetencji projektodawcy, który
chcąc wprowadzić sankcję za niedopełnienie obowiązków podatkowych mógł to zrobić
wprowadzając odpowiedni przepis w ustawie - jako sankcję właśnie, a nie dodatkowe
zobowiązanie w VAT - ostrzega Marcin Chomiuk.
Brak konsekwencji
Zdaniem Władysława Vargi w całej tej sytuacji nie sposób nie dostrzec pewnego braku
konsekwencji, być może wynikającego z genezy nowelizacji będącej kompilacją kilku
różnych projektów: jedną ręką ustawodawca usuwa sankcję VAT za nieprawidłowe
rozliczenia, drugą wpisuje ją za brak kas.
- Taka podatkowa niespójność nie wpływa korzystnie na poczucie pewności prawa u
podatników, mimo że ogólnie ostatnią nowelizację VAT należy ocenić zdecydowanie
pozytywnie - podsumowuje Władysław Varga.
TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY O SANKCJI VAT
Stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, dodatkowego zobowiązania - sankcji VAT i
odpowiedzialności za przestępstwo albo wykroczenie skarbowe w postępowaniu karnym skarbowym
narusza konstytucję - uznał Trybunał Konstytucyjny w wyroku P 43/06.
Autor: Ewa Matyszewska
Źródło: GP
Artykuł z dnia: 2008-11-10
Źródło:
dostęp: 10.11.2008 / 11:52:52
3 / 3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl