SZD-41A Jantar standard

SZD-41A Jantar standard, Szybownictwo

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przedsiħbiorstwo DoĻwiadczalno-Produkcyjne Szybownictwa, Bielsko-Biaþa
Szybowiec SZD-41 A áJANTAR STANDARDÑ
INSTRUKCJA UņYTKOWANIA W LOCIE
Wydanie I z dnia 22.05.1975
Instrukcja niniejsza jest czħĻciĢ skþadowĢ
ĺwiadectwa SprawnoĻci Technicznej szybowca o znakach rozpoznawczych:
SP Î 3054 nr fabr. B Î 731
Uzgodniona z Ministerstwem Komunikacji,
Inspektoratem Kontroli Cywilnych Statkw Powietrznych
Data 02.12.1975
1. OPIS SZYBOWCA
1.1. OPIS OGìLNY
SZD-41A "JANTAR STANDARD" jest jednomiejscowym wysokowyczynowym szybowcem
zawodniczym klasy standard. Konstrukcja wykonana caþkowicie z laminatw szkþo-
epoksydowych.
Skrzydþo Î dwudzielne, trapezowe, z profilem NN8. DŅwigar skrzynkowy z pasami i
Ļciankami z laminatu. Pokrycia przekþadkowe laminat - pianka Î laminat. ĺcianka tylna
laminatowa, brak Ňeber. Integralne zbiorniki balastowe w przykadþubowej czħĻci skrzydþa.
Lotki Î 20%, nie dzielone, nie wywaŇone masowo, zawieszone w 5 punktach i napħdzane
w dwch punktach. Konstrukcja laminatowa, przekþadkowa.
Hamulce aerodynamiczne Î wysuwne, pþyty z blachy duralowej z dociĢganymi do obrysu
skrzydeþ nakþadkami.
Kadþub Î wraz ze statecznikiem kierunku wykonany caþkowicie z laminatu. CzħĻę
centralna zawiera stalowĢ kratħ, do ktrej mocowane sĢ skrzydþa i podwozie.
Podwozie Î chowane, nie amortyzowane z kþkiem
350 x 135 zaopatrzonym w hamulec
tarczowy. CiĻnienie pneumatyka 2,0 atm. W tyle staþe kþko
200. Hamulec koþa
poþĢczony z napħdem hamulcw aerodynamicznych.
Kabina Î osþoniħta osþonĢ. Przednia czħĻę osþony staþa, tylna odejmowana. Pozycja pilota
pþ-leŇĢca z regulacjĢ oparcia na ziemi. Pedaþy przestawiane w locie. Tablica przyrzĢdw
kolumnowa. Regulowana wentylacja z nadmuchem na przedniĢ szybħ limuzyny.
Usterzenie Î w ukþadzie "T". Statecznik kierunku, ster kierunku, statecznik wysokoĻci i ster
wysokoĻci - konstrukcji przekþadkowej. Ster wysokoĻci dzielony, kaŇda czħĻę zawieszona
w 3 punktach. Ster kierunku caþkowicie wywaŇony masowo i zawieszony w 2 punktach.
WyposaŇenie Î przyrzĢdy pokþadowe (wyszczeglnione w punkcie 1.3.), instalacja
sanitarna oraz apteczka. Ponadto szybowiec posiada wbudowanĢ na staþe antenħ w
stateczniku pionowym pozwalajĢcĢ na podþĢczenie radiostacji szybowcowej.
Zaczep Î bezpiecznikowy typu TOST EUROPA 72, zamocowany w przedzie kadþuba pod
tablicĢ przyrzĢdw. Zaczep otwiera siħ przez pociĢgniħcie uchwytu wyzwalajĢcego i
zamyka samoczynnie po puszczeniu uchwytu pod dziaþaniem sprħŇyny zwrotnej. Podczas
startu za wyciĢgarkĢ, gdy kĢt liny przekroczy przewidzianĢ wielkoĻę maksymalnĢ
nastħpuje samoczynne zwolnienie liny z zaczepu. Dostħp do zaczepu jest moŇliwy po
demontaŇ tablicy przyrzĢdw i jej podstawy.
WyposaŇenie ruchome Î dŅwignia do montaŇu skrzydeþ, przewd gumowy z lejkiem do
napeþniania instalacji balastowej, pokrowiec na limuzynħ oraz pokrowce na caþy
szybowiec.
Dokumenty pokþadowe Î ksiĢŇka szybowca, Instrukcja UŇytkowania w Locie oraz
Instrukcja Obsþugi Technicznej.
1.2. GýOWNE DANE TECHNICZNE
RozpiħtoĻę:
15,00 m
DþugoĻę
7,11 m
WysokoĻę:
1,605 m
Wznios skrzydþa:
1,5 
Powierzchnia noĻna:
10,66 m
Ciħciwa przykadþubowa:
0,95 m
Ciħciwa koıcowa:
0,45 m
Ļrednia ciħciwa aerodynamiczna:
0,742 m
(punkt natarcia Ļredniej ciħciwy aerodynamicznej poþoŇony
79 mm za punktem natarcia ciħciwy przykadþubowej)
Profil skrzydþa:
NN8
PojemnoĻę instalacji balastowej (woda)
ok. 100 l
Masa szyb. pustego z wyposaŇeniem standardowym
252 kg
Maks. dopuszczalna masa w locie z balastem wodnym
360 kg
1.3. INSTALACJA PRZYRZġDìW POKýADOWYCH (rys. 2)
W skþad instalacji wchodzĢ:
- tablica przyrzĢdw pokþadowych,
- dajnik ciĻnienia caþkowitego umieszczony na stateczniku kierunku,
- 3 dajniki ciĻnienia statycznego w Ļrodkowej czħĻci tylnej partii kadþuba,
- dodatkowe gniazdo dajnika ciĻnienia caþkowitego dla przyrzĢdw spejalnych
- odwadniacze przewodw ciĻnienia caþkowitego dostħpne przez wziernik w dolnej
partii statecznika kierunku.
Odwadnianie przewodu ciĻnienia statycznego odbywa siħ samoczynnie przez dajnik
dolny.
Tablica przyrzĢdw jest przymocowana do podstawy ĻrubĢ umieszczonĢ w Ļciance
czoþowej tablicy i osþoniħta od gry osþonĢ przymocowanĢ, do kadþuba.
WyposaŇenie ástandardÑ obejmuje nastħpujĢce przyrzĢdy:
- prħdkoĻciomierz PR-250S seria B,
- wysokoĻciomierz W-10S,
- wariometry WRS-5D i PR-03 z kompensatorem KWEC-2 i termosami,
- zakrħtomierz EZS-3,
- busola BS-1.
Tablica zawiera miejsce dla zabudowy dalszych przyrzĢdw specjalnych.
Dostħp do wszystkich przyrzĢdw jest moŇliwy po odkrħceniu Ļruby centralnej i
wysuniħciu tablicy do przodu.
1.4. BALAST WODNY
W skþad instalacji balastu wchodzĢ:
- 2 integralne zbiorniki w przednim kesonie u nasady skrzydþa o þĢcznej pojemnoĻci
ok. 100 l,
- zawr do napeþniania i spustu wody umieszczony za lukiem, podwozia,
obsþugiwany suwakiem na lewej burcie (gaþka czarna),
WydþuŇenie:
21,10
Maks. dopuszczalna masa w locie bez balastu
460 kg
- przewody wodne þĢczĢce zbiorniki z zaworem i wylotem,
- przewody odpowietrzajĢce þĢczĢce zbiorniki z wylotem na grzbiecie kadþuba.
Napeþnianie zbiornikw odbywa siħ przez wylot przewodu spustowego, do ktrego
podþĢcza siħ przewd gumowy z lejkiem.
2. WARUNKI UņYTKOWANIA
bez balastu
z balastem
1. Maks. dopuszczalna masa szybowca pustego z
wyposaŇeniem niezbħdnym do lotu:
252 kg
2. Dopuszczalna masa þadunku:
-minimalna w kabinie
-maksymalna w kabinie
65 kg
110 kg
65 kg
110 kg
3. Masa balastu wodnego:
100 kg
4. Maksymalna masa w locie:
360 kg
460 kg
5. OdlegþoĻę Ļrodka ciħŇkoĻci szybowca pustego z
wyposaŇeniem niezbħdnym do lotu, od krawħdzi
natarcia skrzydþa przy kadþubie (szybowiec
ustawiony wg punktu 6 Instr. Obsþugi Technicznej)
68 ± 2 cm
6. Dopuszczalny zakres poþoŇenia Ļrodka ciħŇkoĻci w
locie
od 19 % SCA do 47 % SCA
7. Wspþczynnik obciĢŇenia dopuszczalnego
+ 5,30 / - 2,65 + 4,14 / - 2,37
8. Wspþczynnik obciĢŇenia niszczĢcego
+ 7,95 / - 3,98 + 6,21 / -3,55
9. Plan zaþadowania
Miejsce þadunku
Szybowiec bez balastu
Szybowiec z balastem
A. Kabina
(pilot + spadochron +
bagaŇ w pobliŇu Ļrodka
ciħŇkoĻci pilota)
Minimalna: 65 kg
Maksymalna: 110 kg
Minimalna: 65 kg
Maksymalna: 110 kg
B. Tablica przyrzĢdw
(radio, instalacja tlenowa,
przyrzĢdy specjalne)
Maksymalnie: 4 kg
Maksymalnie: 4 kg gdy w
kabinie maks. 100 kg.
Przy þadunku w kabinie ponad
100 kg, na kaŇde 1kg þadunku
w tablicy naleŇy umieĻcię 2 kg
w tylnym bagaŇniku.
C. ĺrodkowy bagaŇnik
(przed dŅwigarem)
Maksymalnie: 50 kg
Maksymalnie: 50 kg
D. Tylny bagaŇnik
Maksymalnie: 10 kg przy þadunku w kabinie ponad 70 kg.
Przy þadunku w kabinie poniŇej 70 kg, naleŇy na kaŇdy 1 kg
þadunku w tylnym bagaŇniku umieĻcię:
- 0,5 kg w tablicy przyrzĢdw, lub
- 4 kg w Ļrodkowym bagaŇniku.
W przypadku koniecznoĻci zaþadowania szybowca w sposb odmienny od podanego w
planie (np. przy ciħŇarze pilota rŇnym od dopuszczalnej wielkoĻci þadunku w kabinie)
naleŇy sprawdzię masħ oraz poþoŇenie Ļrodka ciħŇkoĻci szybowca w locie przez zwaŇenie
szybowca z peþnym zaþadowaniem.
10. Zakres uŇytkowania obejmuje
bez balastu
z balastem
prħdkoĻci IAS
a. start i lot za samolotem przy wietrze przy ziemi do
18 m/s przy prħdkoĻci lotu do:
145 km/h
145 km/h
b. start za wyciĢgarkĢ przy wietrze przy ziemi do 12
m/s przy prħdkoĻci lotu do:
110 km/h
c. lot nurkowy z prħdkoĻciĢ do:
-w powietrzu spokojnym
-w powietrzu burzliwym
245 km/h
155 km/h
245 km/h
155 km/h
d. otwieranie i lot przy otwartych hamulcach:
-w powietrzu spokojnym
-w powietrzu burzliwym
245 km/h
155 km/h
245 km/h
155 km/h
e. lot swobodny przy wietrze o prħdkoĻci:
20 m/s
20 m/s
f. lot w chmurach bez wyþadowaı elektrycznych
przy prħdkoĻci lotu do:
145 km/h
145 km/h
g. brutalne sterowanie przy prħdkoĻci lotu do:
155 km/h
h. figury akrobacji:
pħtla
przewrt
wywrt szybki
spirala
korkociĢg
-
-
-
-
-
f. Lot wysokoĻciowy pod warunkiem wyposaŇenia
szybowca w sprawnĢ instalacjħ tlenowĢ.
11. Ograniczenia
Szybowiec nie dopuszczony do:
- lotw nocnych,
- akrobacji z balastem wodnym.
12. Postanowienia dodatkowe
a) Przy uŇyciu do holowania linek stalowych naleŇy stosowaę bezpiecznik zrywowy o
wytrzymaþoĻci nominalnej 690 kg ± 10%.
b) Przed wykonaniem lotu zapoznawczego pilot powinien zapoznaę siħ z ,InstrukcjĢ
UŇytkowania w locie. Lot zapoznawczy wykonywaę bez balastu.
c) Lot na holu poniŇej samolotu nie jest wskazany ze wzglħdu na tarcie liny o
powierzchniħ kadþuba.
d) Lot w warunkach oblodzenia naleŇy ograniczyę do przypadkw niezbħdnie
koniecznych.
e) Nie dopuĻcię do zamarzniħcia wody w instalacji balastowej. W locie
wysokoĻciowym zawczasu wypuĻcię balast. Zabrania siħ startu z balastem wodnym
przy temperaturze powietrza na lotnisku poniŇej +10 C.
f) Przed lĢdowaniem naleŇy wypuĻcię balast. W przypadku lĢdowania z balastem
wykonaę przeglĢd podwozia.
g) Zbħdne przetrzymywanie wody w zbiornikach (np. w hangarze) nie wskazane
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl