SYSTEMY, kurs mechanik wachtowy, Instalacje
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Opisy oznaczeń do schematów.
Schemat wody chłodzącej.
1.
Pompa wody słodkiej
2.
Silnik
3.
Chłodnica wody słodkiej
4.
Pompa wody morskiej
5.
Filtr wody morskiej
6.
Zawór regulacyjny
7.
RurociÄ…g odpowietrzajÄ…cy
8.
Rurociąg uzupełniający
9.
Spust wody
10. Zbiornik kompensacyjno odpowietrzajÄ…cy.
Schemat systemu rozruchowego.
1.
Sprężarka
2.
Butle
3.
Zawory odwadniajÄ…ce
4.
Zawory bezpieczeństwa
5.
Samoczynny zawór manewrowy
6.
Rozdzielacz
7.
Silnik
8.
Zawory rozruchowe
Schemat systemu smarowania.
1.
Silnik
2.
Kolektor
3.
Pompa
4.
Chłodnica
5.
Filtry
6.
Smarowanie łożysk wału korbowego
7.
Smarowanie wału rozrządu
8.
Smarowanie przekładni
9.
Smarowanie turbo - sprężarki
10.Chłodzenie wtryskiwaczy
11.Chłodzenie tłoków.
Schemat systemu paliwowego.
1.
Zbiornik rozchodowy
2.
Wiskozymetr
3.
Pompa ręczna
4.
Pompa podwieszona
5.
Filtry
6.
Pompa paliwowa
7.
Wtryskiwacz
8.
Zbiornik przecieków
Grupa III MCb
Temat:
Systemy obsługujące silnik Diesla.
1.
System chłodzenia.
System chłodzenia silnika ma za zadanie odprowadzić nadmiar ciepła
wytworzonego podczas procesów roboczych silnika. Jako medium chłodnicze
używana jest woda morska (system chłodzenia bezpośredni) lub woda słodka
(system chłodzenia pośredni). W większości przypadków zastosowań stosuje się
system pośredni, system bezpośredni stosuje się min. na łodziach ratunkowych.
Głównymi elementami każdego systemu chłodzenia pośredniego jest chłodnica,
pompa zasilająca oraz filtry. System chłodzenia pośredniego pozwala na
odizolowanie obiegu chłodzącego od wody morskiej co ma znaczący wpływ na
zanieczyszczenie przestrzeni wodnych wewnÄ…trz silnika.
2.
System smarowania.
Zadaniem systemu smarowania jest doprowadzenie oleju smarnego do
wszystkich współpracujących elementów. Wymagane jest wytworzenie filmu
olejowego pomiędzy parami ciernymi. Należy więc podnieść ciśnienie oleju
smarnego do takiego które zapewnia utrzymanie warstwy oleju oddzielającej
pary cierne. Zapewnia to pompa wyporowa podwieszona najczęściej na wale
korbowym silnika. W systemie tym konieczna jest również chłodnica oleju
znajdującego się w obiegu. Olej smarowy jest chłodzony wodą zaburtową.
Znajdują się w systemie także filtry. Są to z reguły filtry sekcyjne co umożliwia
czyszczenie zabrudzonego filtra bez przerywania pracy silnika. Osobnym
systemem smarowania jest system smarowania gładzi tulei cylindrowej. Oprócz
smarowania system oleju smarnego jest również systemem chłodzenia np.
tłoków lub wtryskiwaczy.
3.
System rozruchowy.
System rozruchowy ma za zadania nadanie wałowi takiej prędkości
obrotowej aby parametry w przestrzeni roboczej pozwalały na samoczynny
zapłon paliwa. Głównymi elementami systemu są butle ze sprężonym
powietrzem, samoczynny zawór manewrowy, rozdzielacz powietrza oraz
zawory rozruchowe na każdym z cylindrów. Powietrze do butli sprężane jest
przez sprężarki najczęściej tłokowe. Bardzo ważną rzeczą jest odwodnienie butli
po każdym ładowaniu ich sprężonym powietrzem.
4.
System paliwowy.
Zadaniem systemu paliwowego jest ciągłe zasilanie silnika paliwem o
odpowiednich parametrach to znaczy ciśnieniu, temperaturze i lepkości. Paliwo
ze zbiornika rozchodowego poprzez wiskozymetr podawane jest na pompy skÄ…d
jest przekazywane na filtry. Po oczyszczeniu paliwo jest podawane przez pompy
wtryskowe do wtryskiwaczy i do komory spalania. System ten może być
również wyposażony w podgrzewacz zasilany najczęściej parą lub grzałkami
elektrycznymi. Ma to na celu zmniejszenie lepkości paliwa zwłaszcza w
przypadku paliw ciężkich.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]