SYSTEM BEZP, Zeszyty(2)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Szkolenie serwisu
Przewaga dzięki technice
www.audi.de
Audi – systemy bezpieczeństwa biernego
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 410
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zmiany zastrzeżone.
Copyright
AUDI AG
I/VK-35
Service.training@audi.de
Faks +49-841/89-36367
AUDI AG
D-85045 Ingolstadt
Stan techniczny 04/07
Drukowano w Polsce
A07.5S00.41.11
 Systemy bezpieczeństwa biernego ...
... dawniej ...
... dzisiaj
410_077
Wraz z rozwojem technicznym samochodów polepszają się również ich osiągi. Ta pozytywna tendencja oraz rosnące
natężenie ruchu drogowego wymagają od kierowcy coraz większej uwagi podczas prowadzenia samochodu.
Jednak pomimo wprowadzenia – szczególnie w ostatnich latach – wielu rozwiązań zwiększających aktywne
bezpieczeństwo jazdy, nie udało się całkowicie wyeliminować wypadków drogowych. Z tego powodu wciąż prowadzi
się badania nad sposobami zabezpieczenia osób jadących samochodem przed skutkami takich wypadków.
Początki sięgają końca lat '50, kiedy to pojawiły się pierwsze pasy bezpieczeństwa, utrzymujące pasażerów w fotelach.
Na początku lat '80 wprowadzono poduszki bezpieczeństwa, łagodniej wyhamowujące ruch ciała w przód podczas
zderzenia. Te systemy są wciąż udoskonalane i wzbogacane o nowe funkcje.
Wyposażenie wnętrza dzisiejszych samochodów różni się bardzo od tego, co spotykało się w dawnych latach.
Można to zauważyć chociażby na powyższych zdjęciach, gdy porówna się tablicę rozdzielczą oraz kierownicę.
W przypadku kierownicy różnica polega nie tylko na wprowadzeniu poduszki bezpieczeństwa, ale też na jej odpowiednim
ukształtowaniu.
Spis treści
W największym skrócie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Bezpieczeństwo podróżnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Rys historyczny rozwoju pasów i poduszek bezpieczeństwa w samochodach. 6
Wiadomości podstawowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
System bezpieczeństwa biernego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Powiązania pomiędzy składnikami systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Rodzaje wypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Typowe zderzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Przebieg zderzenia czołowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Przebieg zderzenia bocznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Systemy bezpieczeństwa biernego . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Poduszki bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Napinacze pasów bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Ograniczniki siły napięcia pasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Zagłówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Foteliki dziecięce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Ochrona w razie dachowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Odłączniki akumulatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Układy sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Rozwiązania specjalne dla pewnych krajów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Przegląd zeszytów do samodzielnego kształcenia . . 72
Sprawdzamy swojÄ… wiedzÄ™ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów, i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy!
Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych,
aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Rysunki i schematy, pokazane w tym zeszycie, służą do zrozumienia zasady działania opisywanych
elementów i systemów.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
Odnośnik
Wskazówka
W największym skrócie
Bezpieczeństwo podróżnych
Mówiąc o bezpieczeństwie podróżnych rozróżnia się bezpieczeństwo czynne i bezpieczeństwo bierne.
Poniższy przegląd układów i systemów pokazuje, które z nich wpływają na bezpieczeństwo czynne, a które
na bezpieczeństwo bierne.
Bezpieczeństwo czynne
Do systemów bezpieczeństwa czynnego należą te
układy, które pozwalają unikać wypadków. Są to
np.: precyzyjny i komfortowy układ kierowniczy,
dobrze dobrane zawieszenie, bardzo dobra trakcja,
skuteczne hamulce i dynamiczne silniki.
Utrzymaniu dobrej kondycji kierowcy sprzyja
wygodne siedzenie, dobra widoczność, skuteczna
klimatyzacja oraz ergonomiczne rozmieszczenie
elementów obsługowych.
Do układów bezpieczeństwa czynnego zalicza się m.in.:
•
ABS (układ przeciwpoślizgowy hamulców)
ASR (układ przeciwpoślizgowy napędu)
•
•
ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy)
EBV (elektroniczny korektor siły hamowania)
•
•
ACC (układ automatycznej regulacji odstępu)
•
EDS (elektroniczna blokada mechanizmu
różnicowego)
410_104
4
 Ten zeszyt omawia elementy, systemy i funkcje, spotykane w samochodach Audi a związane
z bezpieczeństwem biernym.
Bezpieczeństwo bierne
Przez systemy bezpieczeństwa biernego rozumie się
wszelkie zabiegi konstrukcyjne, które w razie wypadku
mają chronić podróżnych przed obrażeniami bądź
zmniejszać zakres tych obrażeń.
Pojęcie to odnosi się do wszystkich aspektów
wypadku i obejmuje nie tylko ochronę osób
znajdujących się w samochodzie, ale także
bezpieczeństwo innych uczestników wypadku.
Bezpieczeństwo bierne współczesnych samochodów
zapewniajÄ…:
•
pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz foteliki
dziecięce,
•
poduszki bezpieczeństwa: czołowe, boczne oraz
ochrony głowy,
•
sztywna konstrukcja kabiny (klatka
bezpieczeństwa) z odpowiednio wytrzymałym
dachem oraz strefy kontrolowanego zgniotu w
przedniej, tylnej i bocznych częściach nadwozia
(chronią one ludzi dzięki pochłanianiu energii
zderzenia),
ochrona w razie dachowania w kabrioletach,
•
•
odłącznik akumulatora.
410_105
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]