SZKOLNY START DZIECKA, ABC Mądrego Rodzica
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
Darmowa publikacja dostarczona przez
Copyright by Złote Myśli & Małgorzata Wiśniewska - Koszela, rok 2008
Autor: Małgorzata Wiśniewska - Koszela
Tytuł: Szkolny start dziecka
Data: 12.04.2012
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Toszecka 102
44-117 Gliwice
email:
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
są
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
P
r
ed
by
TCPDF
(
www
.t
cpd
f.
o
r
g
)
SPIS TREŚCI
1.
BĄDŹ OPTYMISTĄ!
.......................................................................
5
2.
PRAWDY I MITY
O WSPÓŁCZESNEJ POLSKIEJ SZKOLE
...........................................
7
Co w szkole zmieniło się na plus?
....................................................................
10
3.
WYBIERZ DOBRĄ SZKOŁĘ
DLA SWOJEGO DZIECKA!
..............................................................
11
Na co warto zwrócić uwagę?
............................................................................
12
Szkoła publiczna,
a może społeczna lub prywatna?
.....................................................................
13
4.
JAK TO JEST Z TYM OCENIANIEM
W KLASACH MŁODSZYCH?
...........................................................
15
5.
O RYWALIZACJI I SUKCESACH
.................................................
19
6.
NASTAW SIĘ
NA ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW!
..........................................
21
7.
ŻE JEST WSPANIAŁĄ,
NAUCZ DZIECKO,
WARTOŚCIOWĄ OSOBĄ
...........................
25
Jak pomóc dziecku
w razie trudności w nauce?
..............................................................................
27
8.
JESZCZE O INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ
............................
31
Jak wdrażać do samokontroli?
........................................................................
38
9.
JAKI JEST SIEDMIOLATEK?
.....................................................
42
10.
DUŻE PROBLEMY MAŁYCH LUDZI,
CZYLI PARĘ SŁÓW O ZŁYM ZACHOWANIU
.................................
45
Dlaczego życie dziecka
wcale nie jest beztroskie?
................................................................................
45
11.
PRZEMOC W SZKOLE.
JAK NA NIĄ REAGOWAĆ?
.............................................................
48
Jak rozmawiać o przemocy
i uczyć mądrego na nią reagowania?
...............................................................
51
12.
W JAKI SPOSÓB UCZĄ SIĘ DZIECI
I JAK IM W TYM POMAGAĆ?
.........................................................
58
13.
DLACZEGO ZDARZA SIĘ,
ŻE TRUDNOŚCI W NAUCE
SĄ NIE DO POKONANIA?
...............................................................
60
Co to jest analizator?
.......................................................................................
60
W jaki sposób mogą się przejawiać
trudności w nauce?
..........................................................................................
62
14.
DLACZEGO LATERALIZACJA
TEŻ JEST WAŻNA?
........................................................................
66
15.
KILKA SŁÓW O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
................................
68
16.
KAŻDE DZIECKO JEST UZDOLNIONE,
CZYLI O INTELIGENCJACH WIELORAKICH
................................
70
17.
CO TO SĄ MNEMOTECHNIKI?
..................................................
73
18.
CZEMU SŁUŻY „GIMNASTYKA MÓZGU”?
................................
81
19.
NIE BÓJ SIĘ SZKOŁY!
..............................................................
83
20.
POMAGAJ DZIECKU,
ALE TEŻ UCZ JE SAMODZIELNOŚCI!
...........................................
98
Jak uczyć dziecko samodzielności?
.................................................................
99
21.
NAUCZ DZIECKO UNIKANIA ZAGROŻEŃ!
.............................
101
Jak czynić to w praktyce?
...............................................................................
101
22.
KILKA POZYTYWNYCH MYŚLI
NA POŻEGNANIE
.........................................................................
108
START SZKOLNY BEZ PORAŻEK
–
darmowy fragment -
Złote Myśli
Małgorzata Wiśniewska-Koszela
●
str. 5
2.
Prawdy i mity
o współczesnej polskiej szkole
2.
Prawdy i mity
o współczesnej polskiej szkole
O polskiej szkole mogę w zasadzie napisać długą powieść. Jako na-
uczycielka z ponad dwudziestoletnim stażem pracy – znam ją od
kuchni. Jako matka trzech synów o dość dużej rozpiętości wieku –
poznałam także jej różne oblicza. Dla celów praktycznych skupię się
na informacjach i rozważaniach najbardziej aktualnych, dosłownie
z ostatniej chwili.
Szkoła zgodnie ze swymi założeniami jest instytucją, która powinna
uczyć i wychowywać dzieci. Jeżeli jednak sądzisz, że Twoje dziecko
zostanie w niej w jakiś magiczny sposób ulepszone, to głęboko się
mylisz. Znaczące korzyści wychowawcze daje ona jedynie dzieciom,
które do momentu przekroczenia jej progów nie były prawie w ogóle
wychowywane. W dobrze funkcjonującej klasie ulegną one stopnio-
wej socjalizacji.
Dziecko wychowywane normalnie ma w szkole stuprocentową szan-
sę na zetknięcie się z hałasem, tłokiem, przemocą, toksycznymi oso-
bami i złym wpływem tych osób. Na pewno mitem jest, że istnieją
szkoły bez przemocy, chociaż niektóre nawet zdobywają takie certyfi-
katy. Pomimo wysiłków nauczycieli – szkoła nie jest najbezpieczniej-
szym miejscem na Ziemi.
Nie jest przecież odizolowana od przemocy panującej w niektórych
domach, na podwórkach, w społecznościach lokalnych. Przemoc ta
doskonale przenika na jej grunt. Pomijam tu celowo niekorzystny
wpływ środków masowego przekazu, ponieważ zaobserwowałam, że
jest on raczej marginalny.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli
& Małgorzata Wiśniewska-Koszela
[ Pobierz całość w formacie PDF ]