Submodalnosci Niezwykla droga do Twojego umyslu droumy, SAMOKSZTAŁCENIE, Perswazja i NLP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Niezwyk³a droga
do Twojego umys³u
Autor: Connirae Andreas, Steve Andreas
T³umaczenie: Cezar Matkowski
ISBN: 978-83-246-1828-6
Tytu³ orygina³u:
Change Your Mind-And Kee
p
Format: A5, stron: 230
Wy¿szy poziom NLP:
•
sposoby kodowania czasu i techniki jego zmiany;
•
wykorzystanie wzorca œwistu w trudnych i niezwyk³ych sytuacjach;
•
modyfikacja osobistych kryteriów odbioru œwiata;
•
metody usuwania kompulsji i autodestrukcji;
•
wspieranie podejmowania samodzielnych decyzji;
•
strategie reakcji na krytykê;
•
korzystanie ze stanów kinestetycznych.
Daj siê ponieœæ zmys³om i przemówiæ s³owom!
Jesteœ istot¹ zmys³ow¹. Poznajesz œwiat za pomoc¹ wzroku, s³uchu, dotyku, wêchu
i smaku. Nim cokolwiek zrozumiesz, zaakceptujesz czy nazwiesz — zawsze najpierw
musisz tego doœwiadczyæ. Wed³ug Arystotelesa nie ma nic w umyœle, czego by
przedtem nie by³o w zmys³ach. Jednak kiedy ju¿ poznasz smak ¿ycia, przekonasz siê,
¿e czêsto jest on gorzki . Naucz siê os³adzaæ swoje doznania i utrzymywaæ w ryzach
w³asne odczucia.
Kiedy doœwiadczasz czegoœ za pomoc¹ zmys³ów, s³owa pozwalaj¹ Ci na nazwanie
swoich doœwiadczeñ, kategoryzowanie ich, uporz¹dkowanie i zapamiêtanie. Spe³niaj¹
funkcje „etykietek” wykorzystywanych niczym fiszki w katalogu bibliotecznym. S³owa
zawarte w tej ksi¹¿ce mog¹ byæ przydatne na dwa sposoby. Po pierwsze, mog¹ one
pomóc Ci dotrzeæ do przesz³ych wra¿eñ i znaleŸæ nowe kombinacje oraz metody ich
uzdrowienia lub praktycznego wykorzystania. Drugim sposobem jest przedstawianie
wskazówek umo¿liwiaj¹cych poznanie mechanizmów dzia³ania Twojego umys³u
i tworzenie ca³kowicie nowych doznañ.
Niniejsza pozycja jest wspania³¹ kontynuacj¹ mojej ksi¹¿ki Using Your Brain
— for a CHANGE, która zosta³a odtworzona z nagrañ moich seminariów dokonanych
przez Andreasów. Ksi¹¿kê tê z czystym sumieniem polecam ka¿demu, kto chcia³by
dowiedzieæ siê wiêcej na temat tego, w jaki sposób zmieniæ swój umys³.
Richard Bandler
Submodalnoœci.
Spis treci
Przedmowa
Richarda Bandlera
5
Podzikowania
7
Wprowadzenie
9
1. Linie czasu 13 – 40
Sposób, w jaki postrzegamy czas, ma bardzo silny wpyw na nasze dowiad-
czenia. W tym rozdziale przybliymy metody rozpoznawania sposobu kodo-
wania czasu i techniki jego zmiany, a take przedstawimy interesujce
przykady modyfikacji linii czasu, które wywoay istotne zmiany w yciu
innych ludzi.
2. Wykorzystanie czasu
41 – 54
Czasy gramatyczne mog zwikszy lub ograniczy skuteczno pracy nad
zmian osobist.
3. Wzorzec wistu 55 – 79
W rozdziale tym opisane zostay szczegóowe instrukcje wykorzystywania tego
wzorca odnonie do konkretnego problemu, a take metody stosowania go
w systemach dwikowym i kinestetycznym. Oprócz tego przedstawilimy
przykady wykorzystania tego wzorca w sytuacjach „trudnych” bd „nie-
zwykych”.
4. Zmiana wanoci kryteriów 81 – 110
Nasze kryteria, takie jak „potrzeba posiadania racji”, „zadowalanie innych”
czy „wadza”, czasami bywaj dla nas zbyt istotne, podczas gdy inne kryteria,
jak na przykad „troska o zdrowie” lub „reakcje na potrzeby innych”, nie s
tak wane, jak bymy chcieli. Zmiana wanoci tych kryteriów moe jed-
nak zosta dokonana za pomoc submodalnoci.
5. Usuwanie kompulsji 111 – 139
Silne reakcje, takie jak objadanie si, gniew czy uzalenienia, których trudno
si pozby za pomoc innych metod, mog zosta szybko usunite dziki
zastosowaniu takich strategii, jak zwarcie kompulsji i wzorzec wistu.
3
4
Submodalnoci. Niezwyka droga do Twojego umysu
6. Wzorzec progowy „ostatniej kropli”
141 – 159
Czyli w jaki sposób wyrwa kogo ze szponów destrukcyjnego zachowania
czy toksycznego zwizku.
7. Autorytet zewntrzny i wewntrzny 161 – 176
Niektórzy ludzie w „naturalny” sposób decyduj o sobie, podczas gdy inni
z atwoci poddaj si sugestiom innych. Zawarte tu informacje mog pomóc
tym, którzy maj problemy z podejmowaniem samodzielnych decyzji.
8. Strategia reakcji na krytyk 177 – 194
Szczegóowy opis procedury wykorzystywanej w naturalny sposób przez osoby
odporne na krytyk. Dowiedz si, jak pozostawa w stanie zasobnym pod-
czas oceny lub krytyki i wykorzystywa „informacje zwrotne” w celu popra-
wienia wasnych zachowa.
9. Korzystanie ze stanów kinestetycznych 195 – 212
Przywoywanie stanów narkotycznych moe by czym wicej ni czyst
rozrywk. Metoda ta stosowana jest równie przez ludzi, którzy musz bra
rodki znieczulajce, ale jednoczenie pragn unikn zwizanych z tym
efektów ubocznych. Opisywany wzorzec pozwala skutecznie przywoa
dowolny stan opierajcy si w duej mierze na doznaniach kinestetycznych.
10. Inne zmiany submodalnoci 213 – 223
Zebrane metody „najkrótszej terapii” sucej do zmian naszego sposobu
mylenia. Modelowanie doskonaoci.
1
Linie czasu
ikszo z nas spotyka od czasu do czasu ludzi, o których mówimy:
„On cigle yje przeszoci”, „Jedyne, o czym on myli, to przy-
szo; nigdy nie ma czasu zatrzyma si i rozejrze wokó”, „Ona yje
tylko dniem dzisiejszym i nigdy nie zastanawia si nad tym, dokd zmie-
rza”. Pojcia te odzwierciedlaj sposób, w jaki rozumiemy czas (czyli
przeszo, teraniejszo i przyszo), który stanowi podstaw naszych
ogranicze i nabywanych umiejtnoci. Z tego powodu niektórych pro-
blemów nie da si rozwiza, jeeli najpierw nie zmieni si sposobu
postrzegania czasu przez dan osob.
Niektórzy ludzie mówi o „pozostawianiu przeszoci za sob” i tak
wanie postpuj w yciu. Jeeli zostawisz przeszo za plecami, prze-
stajesz j widzie i zniknie ona z twojego ycia. Inni z kolei mówi o mgli-
stej przyszoci i, faktycznie, rozcigajca si przed nimi cz linii czasu
jest mglista. S nawet ludzie, którzy w ogóle nie maj przyszoci.
Czas jest jednym z najbardziej podstawowych skadowych naszych
dowiadcze. Pomyl tylko, jak moglibymy dowiadcza wiata, nie majc
poczucia czasu. Bez niego nie byoby bowiem przyczynowoci, nie wie-
dzielibymy, jak zaspokoi swoje potrzeby, i nie mielibymy pojcia, kiedy
to zrobi. Poza rzadkimi wyjtkami wszyscy posiadamy jaki sposób dzie-
lenia dowiadcze wzgldem czasu.
13
W
14
Submodalnoci. Niezwyka droga do Twojego umysu
Prowadzc wasne badania, odkrylimy wiele interesujcych sposobów
przedstawiania czasu przez ludzi. Pomimo e koncepcj linii czasu zapre-
zentowalimy ju bardzo wielu ludziom, wci lubimy z niej korzysta
i zachcamy ci do tego samego.
Demonstracja wzbudzania
Lindo, czy moemy przywoa twoj lini czasu? (Dobrze). Na pocztek
pomyl o jakiej prostej czynnoci, na przykad: o myciu zbów, jedzie do
pracy, zmywaniu czy robieniu makijau. Chodzi nam o co, co robia
w przeszoci, robisz teraz i bdziesz robi w przyszoci.
Linda:
Powiedzmy, e czyszczenie zbów.
Dobrze. Chcielibymy, aby pomylaa o chwili, w której mya zby
dawno temu. Powiedzmy, jakie pi lat temu.
Linda:
Nie przypominam sobie dokadnie adnego momentu, w któ-
rym myam zby.
To dobrze. Ale wiesz, e robia to pi lat temu, zgadza si? Moesz
wic udawa, e pamitasz moment sprzed piciu lat, w którym myjesz
zby.
Linda:
Jasne.
Teraz pomyl o tym samym zdarzeniu, ale które miao miejsce tydzie
temu… (Dobrze). Pomyl o myciu zbów teraz… O myciu ich za tydzie…
I za pi lat. Chcemy, aby poczua, e przedstawiasz sobie wszystkie zda-
rzenia w jednej chwili, aby moga zauway rónice, jakie zachodz
midzy nimi, cho w kadym przypadku bdzie to jedna i ta sama czyn-
no… Co pozwala ci stwierdzi, e jedno z nich nastpio wczeniej,
a inne dopiero nastpi? Jakie rónice w submodalnociach pozwalaj ci
zauway, e dane zjawisko zaistniao w odlegej przeszoci, a inne zaszo
tylko tydzie temu?
Linda:
To proste. Pi lat temu mieszkaam w innym domu i widz
siebie w tamtym miejscu. Dziki temu wiem, e musiao si to dzia wa-
nie pi lat temu.
To typowa odpowied. Ludzie na ogó dostrzegaj rónice w
treci
swoich dowiadcze, ale nie o to nam teraz chodzi. Chcemy pozna ró-
nice w
procesach
, które s zakodowane w submodalnociach. Powiedz
nam, Lindo, jakie rónice zauwaasz pomidzy niedawn a odleg prze-
szoci? Jeeli musisz, moesz wyobrazi sobie, e pi lat temu miesz-
kaa w tym samym domu co teraz, aby móc skupi si wycznie na sub-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]