SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY Z MUZYKI IV - VI, PSO
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Szczegþowe kryteria ocen z muzyki
Pierwszy rok nauczania (w klasach IV Î VI)
WYMAGANIA
Reprezentowanie szkoþy w festiwalach muzycznych rŇnego szczebla.
tak
Reprezentowanie klasy na forum szkoþy w rŇnych formach oprawy muzycznej szkolnych imprez
artystycznych (np. chr, zespoþy muzyczne, koncerty charytatywne).
tak
DziaþalnoĻę pozaszkolna (szkoþa muzyczna, ogniska pracy pozaszkolnej) objawiajĢca siħ
aktywnoĻciĢ na terenie szkoþy w postaci przeprowadzania wystħpw dla uczniw w klasach.
tak
Wykraczanie poza program nauczania poprzez rŇne formy aktywnoĻci na lekcjach (gra na
instrumentach, tworzy wþasnych melodie, Ļpiewa utwory wykraczajĢce poza program
nauczania).
tak
Improwizuje akompaniament do piosenek w rytmie bħdĢcym urozmaiceniem i dopeþnieniem linii
melodycznej piosenki.
tak
Samodzielnie zdobywa informacje o znanych twrcach muzyki filmowej.
tak
Wymienia utwory bħdĢce przykþadami muzyki klasycznej i rozrywkowej.
tak
OsiĢga bardzo dobre oceny z programu nauczania, w tym szczeglnie z gry na flecie oraz
Ļpiewu.
tak
Staranne prowadzenie zeszytu nutowego oraz zeszytu ęwiczeı.
tak
Bardzo dobre oceny z programu nauczania, w tym szczeglnie z gry na flecie oraz Ļpiewu.
tak
Staranne prowadzenie zeszytw przedmiotowych (nutowego i zeszytu ęwiczeı)
tak
Systematyczne przygotowywanie siħ do zajħę (w tym odrabianie zadaı domowych).
tak
UmiejħtnoĻę posþugiwania siħ zapisem nutowym (odtwarzanie ksztaþtu linii melodycznej na
podstawie zapisu graficznego nut, potrafi okreĻlię poþoŇenie nut na piħciolinii i nazwaę je literowo
i solmizacyjnie).
tak
UmiejħtnoĻę Ļpiewania w kanonie.
tak
ZnajomoĻę praktyczna i teoretyczna znakw muzycznych dot. dynamiki, artykulacji i tempa
(znajomoĻę nazw wþoskich i ich znaczenia w jħzyku polskim).
tak
WyjaĻnia rŇnice i podobieıstwa miħdzy muzyka ilustracyjna, programowĢ i absolutna.
tak
OdrŇnia þuk artykulacyjny od þuku przedþuŇajĢcego dŅwiħk.
(potrafi zrealizowaę rytm z zastosowaniem wartoĻci rytmicznych z kropkĢ)
tak
Realizuje fermatħ w okreĻlonym fragmencie piosenki.
kta
Samodzielnie odtwarza rytm synkopowany w trakcie ęwiczeı rytmicznych.
tak
Dostrzega potrzebħ znajomoĻci kultury ludowej wþasnego kraju.
tak
Potrafi samodzielnie wykonaę charakterystyczny rytmy polskich taıcw narodowych na
instrumencie perkusyjnym.
tak
WyjaĻnia rŇnice miedzy mazurem a mazurkiem.
tak
ĺpiewa hymn narodowy z pamiħci wykazujĢc duŇe zaangaŇowanie z wþaĻciwa postawĢ
ĻpiewaczĢ,
prawidþowo pod wzglħdem intonacyjnym i rytmicznym.
tak
ZnajomoĻę podziaþu instrumentw perkusyjnych (melodyczne i niemelodyczne oraz podanie
przykþadw instrumentw)
tak
Wymienia cechy charakterystyczne oraz wylicza instrumenty strunowe.
tak
Porwnuje brzmienie poszczeglnych instrumentw strunowych podczas sþuchania przykþadw
literatury muzycznej.
tak
ĺpiewa piosenki (ĻwiĢteczne/ kolħdy) z pamiħci, wykazujĢc duŇe zaangaŇowanie, z wþaĻciwa
postawĢ ĻpiewaczĢ, prawidþowo pod wzglħdem intonacyjnym i rytmicznym.
tak
Dostrzega rŇnice wystħpujĢce w relacjach czasowych pomiħdzy poznanymi wartoĻciami
rytmicznymi nut i pauz.
tak
Potrafi zapisaę rytmy w rŇnym metrum parzystym (z wykorzystaniem wartoĻci rytmicznych pauz
oraz þĢczeniem lub rozdzielaniem wartoĻci rytmicznych nut).
tak
RozrŇnia polskie taıce narodowe, potrafi je scharakteryzowaę.
tak
RozrŇnia poznane taıce podczas sþuchania przykþadw literatury muzycznej.
tak
Podczas sþuchania utworw przyporzĢdkowuje je do danego gatunku muzycznego.
tak
Podczas sþuchania utworu dobiera odpowiedni schemat taktowania i poprawnie go wykonuje.
tak
WiadomoĻci zwiĢzane z Ňyciem i twrczoĻciĢ Fryderyka Chopina, J. Haydna. ( rozpoznaje
charakterystyczne utwory kompozytorw)
tak
Aktywny udziaþ w lekcji.
tak
1
Dobre oceny z programu nauczania w tym szczeglnie w grze na flecie oraz ze Ļpiewu.
tak
Staranne prowadzenie zeszytw przedmiotowych (nutowego i zeszytu ęwiczeı).
tak
Przygotowywanie siħ do zajħę (w tym odrabianie zadaı domowych).
tak
RozwijajĢca siħ umiejħtnoĻę posþugiwania siħ zapisem nutowym (okreĻla poþoŇenie nut na
piħciolinii).
tak
UmiejħtnoĻę Ļpiewania wybranych piosenek (zna sþowa i melodiħ ale Ļpiewa jĢ korzystajĢc z
podrħcznika)
tak
Prby Ļpiewania w kanonie.
tak
ZnajomoĻę praktyczna znakw muzycznych dot. dynamiki, artykulacji i tempa ( potrafi nazwaę
podstawowe
znaki dynamiczne, artykulacji oraz tempa).
tak
Podczas sþuchania zaprezentowanych utworw muzycznych wskazuje moment zmiany tempa.
tak
Wymienia znaki przedþuŇajĢce dŅwiħk i rozpoznaje je w tekĻcie muzycznym.
tak
RozrŇnia zaleŇnoĻę w relacjach czasowych miħdzy wartoĻciami rytmicznymi z kropka i bez.
tak
RozrŇnia poznane gatunki muzyki.
tak
OdrŇnia muzykħ klasyczna od rozrywkowej.
tak
Rozumie pojħcia: jazz, improwizacja, negro spirituals, work songs. ( wymienia cechy muzyki
tanecznej i jazzu).
tak
Wymienia cechy polskich taıcw narodowych.
tak
ĺpiewa hymn narodowy z pamiħci.
tak
WyjaĻnia rolħ polonezw w Ňyciu towarzyskim i szkolnym.
tak
ZnajomoĻę podziaþu instrumentw perkusyjnych na podstawowe grupy (melodyczne i
niemelodyczne).
tak
Wymienia cechy charakterystyczne instrumentw strunowych szarpanych, smyczkowych i
klawiszowych.
tak
WyjaĻnia w jaki sposb powstaje dŅwiħk w instrumentach strunowych.
tak
WyjaĻnia jakie sĢ zadania lutnika.
tak
WyjaĻnia religijny i rodzinny charakter ĻwiĢt.
tak
Potrafi wyjaĻnię znaczenie symboli ĻwiĢtecznych.
tak
Podstawowe wiadomoĻci zwiĢzane z Ňyciem i twrczoĻciĢ Fryderyka Chopina, J. Haydna.
tak
Chħci ucznia.
tak
Przeciħtna znajomoĻę programu nauczani, w tym szczeglnie prby ucznia gry na flecie (lub
dowolnym instrumencie) oraz Ļpiew.
tak
Prowadzenie zeszytw przedmiotowych (nutowego i zeszytu ęwiczeı).
tak
Prby posþugiwania siħ zapisem nutowym (dostrzega zwiĢzek miħdzy kierunkami melodii a
poþoŇeniem nut na piħciolinii).
tak
Potrafi odczytaę nazwy dŅwiħkw. Wymienia nazwy literowe i solmizacyjne.
tak
Rozumie pojħcie oktawa, dynamika (wyjaĻnia znaczenie dynamiki w muzyce).
tak
Rozumie pojħcia: kanon, hymn, godþo.
tak
Zna sþowa i melodie polskiego hymnu narodowego ( nie Ļpiewa samodzielnie)
tak
Rozumie pojħcie opera.
tak
Rozumie pojħcia: þuk, kropka, fermata, pauza z kropkĢ oraz potrafi zapisaę symbole graficzne
poznanych znakw.
tak
Rozumie pojħcia: taper, muzyka ilustracyjna, programowa i absolutna.
tak
Uczestniczy w dyskusji na temat muzyki do obejrzanego filmu.
tak
WyjaĻnia co oznacza znak repetycji.
tak
ZauwaŇa oznaczenia dynamiczne w zapisie nutowym.
tak
Zna podstawowe schematy taktowania.
tak
Wymienia przykþady metrum.
tak
RozrŇnia pisowniħ znakw graficznych wartoĻci nut i pauz.
tak
Wykonuje proste ęwiczenia rytmiczne.
tak
Prby Ļpiewania wybranych piosenek.
tak
RozrŇnianie znakw muzycznych (dynamika, artykulacja).
tak
UwaŇne sþuchanie i prby rozrŇniania polskich taıcw ludowych.
tak
ĺrednia znajomoĻę podziaþu instrumentw perkusyjnych i strunowych.
tak
Rozumie pojħcia: pudþo rezonansowe, lutnictwo, rezonans.
tak
Wymienia tradycje i symbole ĻwiĢt BoŇego Narodzenia i Wielkanocnych.
tak
W grupie realizuje rytmy polskich taıcw narodowych na instrumentach perkusyjnych.
tak
Wymienia gatunki muzyki.
tak
Wymienia charakterystyczne cechy muzyki klasycznej i rozrywkowej.
tak
Wylicza elementy kultury ludowej.
tak
Wymienia funkcje muzyki ludowej.
tak
Improwizuje grħ na instrumentach perkusyjnych w rytmie linii melodycznej piosenki.
tak
Oglne wiadomoĻci zwiĢzane z Ňyciem i twrczoĻciĢ Fryderyka Chopina.
tak
WþaĻciwy stosunek do obowiĢzkw ucznia na lekcji.
tak
Z pomocĢ nauczyciela
Î szczĢtkowa znajomoĻę programu nauczania, w tym prby ucznia gry na tak
2
flecie (lub dowolnym instrumencie) oraz Ļpiew.
Prowadzenie (posiadanie) zeszytu ęwiczeı.
tak
Prby (z pomocĢ nauczyciela) zapisywania nut.
tak
Rozumie pojħcia: nuta, piħciolinia, klucz wiolinowy, rytm, takt, pauza.
tak
Potrafi nazwaę poszczeglne wartoĻci rytmiczne nut.
tak
Rozumie pojħcie metrum.
tak
Prawidþowo zapisuje klucz wiolinowy oraz nuty na piħciolinii.
tak
Rozumie pojħcia: melodia, kierunek wznoszĢcy i opadajĢcy melodii.
tak
Potrafi wymienię nazwy solmizacyjne nut.
tak
Wymienia nazwy polskich taıcw narodowych.
tak
Rozumie rŇnice pomiħdzy muzykĢ ludowa i artystycznĢ.
tak
Rozumie znaczenie wþaĻciwego zachowania i odpowiedniej postawy podczas Ļpiewania lub
sþuchania hymnu narodowego.
tak
Prby Ļpiewania wybranych piosenek ( przy pomocy nauczyciela korzystajĢc z podrħcznika)
tak
Zna teksty piosenek poznanych podczas zajħę.
tak
Prby muzykowania, wykorzystujĢc instrumenty ze szkolnego instrumentarium.
tak
WþaĻciwy stosunek do obowiĢzkw ucznia na lekcji.
tak
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]