SYSTEM TORU JAZDY

SYSTEM TORU JAZDY, Zeszyty(2)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Szkolenie serwisu
Asystent kontroli toru jazdy - Audi lane assist
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 398
Przedmowa
W celu wprowadzenia programu Premium SUVs Q7 firma Audi rozszerzyła swą paletę systemów
wspomagających kierowcę o dwa nowe układy: wspomagany radarem asystent zmiany toru jazdy i kamerę
cofania. Oba układy zostały pozytywnie przyjęte zarówno przez klientów jak również przez świat fachowców.
Podkreślają one jeszcze bardziej, jakie znaczenie dla firmy Audi ma hasło reklamowe „Przewaga dzięki
technice”.
W następstwie logicznych konsekwencji paleta ta została teraz rozszerzona o nowy układ:
asystenta kontroli toru jazdy – Audi lane assist. Układ ten pomaga kierowcy w utrzymywaniu wybranego pasa
ruchu.
W chwili nieuwagi kierowcy lub zboczenia z toru jazdy drgania kierownicy ostrzegają kierowcę, że
samochodowi zagraża opuszczenie pasa ruchu. Dzięki temu można uniknąć niektórych wypadków.
Jednak mimo dysponowania tak nowoczesną techniką, kierowca powinien nadal stawiać na pierwszym
miejscu to, aby siadał za kierownicą tylko wtedy, gdy jest do tego w wystarczająco dobrej formie. Asystent
kontroli toru jazdy jest układem towarzyszącym kierowcy, który mu pomaga. Odpowiedzialność za utrzymanie
pasa ruchu leży jednak zawsze po stronie kierowcy.
Asystent kontroli toru jazdy według aktualnego stanu planowania produkcji oferowany jest w modelach Audi
A4, A5, A6, Q7 i A8
398_035
398_036
Na czołowym miejscu: w stylizacji i osiągach
Spis treści
Działanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Wskazania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Obsługa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Podzespoły elektryczne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Schemat układu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Struktura komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Kalibracja systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Diagnoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach konstrukcji i działania nowych modeli
samochodów, ich nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją napraw!
Podane wartości służą tylko do łatwiejszego zrozumienia i dotyczą
stanu oprogramowania obowiązującego w czasie opracowywania niniejszego zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej dokumentacji
z literatury serwisowej.
Zasada działania
Zasada działania
Asystent kontroli toru jazdy pomaga kierowcy
w utrzymaniu pasa ruchu. Układ za pomocą kamery
rozpoznaje linie ograniczające pas ruchu. Układ jest
gotowy do działania dopiero wtedy, gdy rozpozna
po obu stronach samochodu linie ograniczające pas
ruchu, którym jedzie samochód. Gdy samochód
zbliży się do jednej z rozpoznanych linii
ograniczających i zachodzi niebezpieczeństwo
zjechania z pasa ruchu, układ ostrzega kierowcę
za pomocą wibracji kierownicy. Jeżeli przed
przejechaniem linii ograniczającej kierowca włączy
kierunkowskaz, wtedy ostrzeganie nie następuje,
ponieważ układ zakłada wtedy świadomą zmianę
pasa ruchu.
398_034
Ostrzeganie za pomocą wibracji kierownicy odbywa
się tylko raz, podczas zbliżania się do linii lub
przejeżdżania linii rozpoznanej. Drugie ostrzeżenie
pojawia się dopiero wtedy, gdy po pierwszym
ostrzeżeniu samochód oddali się od odpowiedniej
linii ograniczającej na wystarczającą odległość,
a potem ponownie się do niej zbliży. Dzięki temu
układ nie reaguje ciągłym ostrzeganiem na jazdę
równolegle do linii.
Układ jest zaprojektowany do stosowania na
autostradach i dobrze utrzymanych drogach
krajowych. Z tego względu układ działa dopiero
podczas jazdy z prędkością powyżej ok. 65 km/h.
Trudne warunki otoczenia, jak na przykład jezdnia
zabrudzona lub pokryta śniegiem, za wąski pas
ruchu albo niejednoznaczne oznakowanie pasa
ruchu, jak to bywa na odcinkach budowy na
autostradzie, prowadza do tego, że system
chwilowo nie jest gotowy do ostrzegania. Aktualny
stan układu pokazuje lampka kontrolna w zestawie
wskaźników.
398_037
Wskazówka
Asystent kontroli toru jazdy to system wspomagający kierowcę podczas jazdy. System ten
pomaga kierowcy zauważyć niezamierzone zjeżdżanie z własnego pasa ruchu i ostrzega go przy
tym przed przejechaniem linii ograniczającej. Nadal jednak tylko kierowca jest całkowicie
odpowiedzialny za pozostawanie na własnym pasie ruchu!
4
Wskazania
Lampka kontrolna w zestawie wskaźników
398_002
Możliwe stany lampki kontrolnej
Gdy lampka kontrolna w zestawie wskaźników świeci się w kolorze zielonym, oznacza to,
że układ jest
włączony
i
gotowy do działania
.
Gdy lampka kontrolna w zestawie wskaźników świeci się w kolorze żółtym, układ jest wprawdzie
włączony
, ale ze względu na aktualnie panujące warunki
nie jest gotowy
do ostrzegania
.
W tym stanie kierowca
nie
jest wspierany przez asystenta kontroli toru jazdy, układ nie wydaje
żadnych ostrzeżeń
. Możliwe przyczyny takiego stanu układu zostały już wcześniej opisane.
Gdy lampka kontrolna asystenta kontroli toru jazdy się nie świeci,
układ jest wyłączony
.
W celu uaktywnienia układu, należy nacisnąć przycisk asystenta kontroli toru jazdy na dźwigni
przełącznika kierunkowskazów.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl