SYLABUS Biol kom 2013

SYLABUS Biol kom 2013, Biotechnologia Medyczna, II semestr, Biologia komórki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SYLABUS
2013 r
NAZWA JEDNOSTKI PROWADZĄCEJ KIERUNEK:
Zakład Biotechnologii Medycznej
NAZWA KIERUNKU:
Biotechnologia
PROFIL KSZTAŁCENIA:
ogólnoakademicki
(ogólnoakademicki / praktyczny)
SPECJALNOŚĆ:
Biotechnologia medyczna
POZIOM KSZTAŁCENIA:
Studia licencjackie (I-go stopnia)
1.
Nazwa przedmiotu:
Biologia komórki
2.
Kod przedmiotu:
BLK
3.
Typ przedmiotu:
przedmiot podstawowy
4.
Cele przedmiotu:
Poznanie złożoności i piękna fenomenu życia na poziomie
elementarnym w jakim się ono przejawia, tj. na poziomie komórkowym. Poznanie
i
zrozumienie budowy, fizjologii oraz procesów metabolicznych zachodzących
w
komórce oraz wskazanie studentom ważności tych zjawisk z punktu widzenia
biotechnologii, zwłaszcza w aspekcie wykorzystywania komórek jako „żywych fabryk”
do producji białek rekombinantowych.
5.
Forma studiów:
Studia stacjonarne i niestacjonarne
6.
Rok studiów:
I rok studiów
7.
Forma zajęć i liczba godzin dla poszczególnych form zajęć:
Wykłady – 30 godzin lekcyjnych
Ćwiczenia laboratoryjne – 24 godziny lekcyjne
Ćwiczenia praktyczne (seminaria) – 6 godzin lekcyjnych
8.
Liczba punktów ECTS i ich rozkład z uwzględnieniem poszczególnych form
pracy studenta:
6
(oparta na nakładzie pracy wymaganym do osiągnięcia efektów kształcenia z
uwzględnieniem zarówno zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela
akademickiego tj. wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych, laboratoryjnych,
fakultatywnych i innych oraz innych form pracy studenta)
9.
Imię i nazwisko osoby prowadzącej /osób prowadzących:
prof UM dr hab. Tadeusz Pietrucha
dr Agata Sakowicz
mgr Paulina Hejduk
10. Wymagania wstępne:
Znajomość biologii, zwłaszcza biologii komórki i biologii molekularnej na poziomie
liceum ogólnokształcącego, klasy biologiczno-chemicznej. Znajomość podstaw chemii
i chemii organicznej na poziomie liceum ogólnokształcącego.
11. Metody dydaktyczne:
Przekaz słowny, prezentacja multimedialna, praca zespołowa, dyskusja (również
z
prowadzącymi)
12. Treści programowe przedmiotu:
Wykłady:
1. Błona komórkowa, transport, cytoplzma komórki
fosfolipidy błony komórkowej, amfipatyczność, struktura klatki, płynność i lepkość
błony, białka błonowe, składniki błony, procesy metaboliczne zachodzące w
cytoplaźmie
2.
Organelle komórkowe, ich budowa i funkcje
3
. Cytoszkielet
funkcje cytoszkieletu; rodzaje i funkcje filamentów białkowych; budowa filamentów
pośrednich; dynamiczna niestabilność mikrotubul – rola GTP; dzialanie kolchicyny
i taksol; białka motoryczne; trwałe struktury filamentów aktyjnowych, montaż
i demontaż flamentów aktynowych; pełzanie komórkowe – rola aktyny; mechanizm
skurczu mięsnia
4
. Procesy zachodzące w mitochondriach
pojęcie utleniania i redukcji w procesach komórkowych;
5
. Biosynteza białka
enzymy katalizujące proces transkrypcji; komplementarnośc zasad; splicing RNA;
spliceosom; budowa dojrzałego mRNA;
inicjacja transkrypcji u ekaryoya/prokaryota;
kod genetyczny, cechy kodu genetycznego; budowa tRNA; reguła tolerancji; synteza
aminoacylo-tRNA; tworzenie rybosomów u prokaryota i eukaryota; inicjacja,
elongacja i terminacja syntezy łańcucha polipeptydowego; policistronowe mRNA;
polirybosomy; modyfikacje postranslacyjne białka
6
. Komórki roślinne, fotosynteza
zastosowanie komórek roślinnych w biotechnologii; zalety komórek roślinnych jako
komórek gospodarza do ekspresji białek rekombinantowych; przykłady zmian
genetycznych w celu pozyskiwania gatunkowo obcych substancji chemicznych;
przykłady zmian genetycznych w celu podniesienia wartości i jakości funkcji
pokarmowych roślin, przykłady zmian genetycznych odnoszących się do
generatywnych części roślin; przykłady roślin transgenicznych; możliwe negatywne
następnstwa ekonomiczne wprowadzenia (braku wprowadzenia) GMO; potencjalne
skótki ekologiczne wprowadzenia GMO; różnice w budowie komórki roślinnej i
zwierzęcej;
7. Podział komórki, cykl komórkowy
faza S - replikacji DNA; rola sekwencji „ori”; widełki replikacyjne; aparat replikacyjny;
polimeraza DNA; prymaza; rola telomerazy; faza M; kohezyny i kondensyny; mitoza
– profaza, prometafaza, anafaza, telofaza; cytokineza; typy mikrotubuch w wrzecionie
mitotycznym; pierścień kurczliwy; allele i chromosomy homologiczne, chromatydy
siostrzane; biwalenty; crossing-over; mejoza; zaburzenia mejozy;
8. Sygnalizacja komórkowa
sygnały endokrynowe, parakrynowe, neuronalne;
9. Linie komórkowe stosowane w biotechnologii
Ćwiczenia
1. Zasady pracy z mikroskopem i podstawy preparatyki mikroskopowej Porównanie
komórki roślinnej
i zwierzęcej. Charakterystyka wybranych tkanek zwierzęcych (nabłonkowa, łączna,
mięśniowa, nerwowa, tłuszczowa).
2. Różnice morfologiczne komórek. Krew jako tkanka płynna.
3. Skład chemiczny komórki
4. Błona komórkowa
5. Organelle komórkowe – mitochondrium, peroksysomy, aparat Golgiego, retikulum
endoplazmatyczne i lizosomy
6. Jadro komórkowe i jąderko, cykl życiowy komórki mitoza i mejoza
7. Biologia komórki bakteryjnej
(opis w punktach szczegółowych treści nauczania na wykładach, ćwiczeniach,
zajęciach praktycznych, laboratoryjnych, fakultatywnych i innych)
13. Efekty kształcenia:
(opis wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, których nabycie/opanowanie
jest zamierzonym efektem kształcenia skorelowanym z określonymi w sylabusie
celem i treściami kształcenia np :

Wiedza: nabycie teoretycznej/praktycznej wiedzy z zakresu….

Umiejętności: np. nabycie umiejętności analizy…., nabycie umiejętności
interpretacji…, nabycie umiejętności operowania podstawowymi
terminami/pojęciami z zakresu…, nabycie umiejętności posługiwania się
terminologią z zakresu…, nabycie umiejętności rozwiązywania problemów…,
nabycie umiejętności klasyfikacji…., nabycie umiejętności posługiwania się
aktami prawnymi z zakresu…

Kompetencje społeczne: np. umiejętność przekazywania wiedzy i umiejętności
innym osobom, sprawność komunikowania się, umiejętność określenia
priorytetów służąca do realizacji zadań, gotowość do uczenia się przez całe
życie, umiejętność współdziałania z innymi w roli zarówno członka jak i lidera
zespołu…)
Wiedza:
Nabycie wiedzy z zakresu budowy oraz mechanizmów funkcjonowania
komórki. Poznanie podstawowych mechanizmów molekularnych i procesów
biochemicznych zachodzących w komórce
Umiejętności:
Nabycie umiejętności operowania podstawowymi terminami
i
pojęciami z zakresu biochemii i biologii molekularnej w odniesieniu do procesów
życiowych na poziomie komórkowym. Kojarzenie uwarunkwań wynikających
z
biologii komórki z procesami i technologiami biotechnologicznymi
Kompetencje społeczne:
Gotowość ustawicznego pogłębiania wiedzy oraz
umiejetnosc przekazywania własnej wiedzy innym osobom
14. Wykaz literatury podstawowej:
1. Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander Johonson, Julian Lewis,
Martin Raff, Keith Roberts, Petrer Walter - Podstawy biologii komórki, t. 1,2, PWN
2007
2. Skrypt do ćwiczeń z biologii komórki. Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w
Łodzi.
-
uzupełniającej:
1. Podstawy molekularne biologii komórki. G.M. Fuller, D. Shields. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa 2005
2. Molecular Biology of the Cell. B. ALberts, D.nBray, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts,
J.D. Waston (jak najnowsze wydanie, także dostępne on line).
15. Metody oraz sposoby weryfikacji efektów kształcenia, w tym forma i warunki
zaliczenia przedmiotu:
Warunkiem dopuszczenia do odbycia ćwiczeń laboratoryjnych przez studenta jest
zaliczenie „wejściówki” – pisemnego sprawdzianu z przygotowania do danego
ćwiczenia.
Ostateczną formą zaliczenia bloku zajęć „Biologia komórki” jest egzamin pisemny,
z
którego trzeba uzyskać co najmniej
60% możliwych do uzyskania punktów
.
Prace uzyskujące punktację poniżej tego poziomu uzyskują ocenę niedostateczną.
Egzamin obejmuje materiał wykładów, ćwiczeń oraz literatury podstawowej,
wyszczególniony w pkt 13.
Niezgłoszenie się na egzamin w wyznaczonym terminie powoduje automatycznie
otrzymanie oceny niedostatecznej w tym podejściu, o ile nie jest on spowodowany
udokumentowanymi ważnymi wypadkami losowymi (choroba, śmierć w najbliższej
rodzinie). Zaswiadczenie to należy dostarczyć do Zakładu Biotechnologii Medycznej
w terimnie nie dłuższym niż 3 dni od daty egzaminu.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie 4 kolokwiów oraz seminarium.
W celu zaliczenia kolokwium niezbędne jest uzyskanie
co najmniej
55% możliwych
do uzyskania punktów. Niezaliczenie ktoregokolwiek z kolokwiów skótkuje
niedopuszczeniem do egzaminu i wpisaniem do indeksu oceny niedostatecznej
(z egzaminu).
W przypadku nie zdania kolokwium(ów) zostanie ustalony dodatkowy termin na
kolokwium(a) poprawkowe jeszcze przed pierwszym terminem egzaminu (najczęściej
będzie wyznaczony on w następnym tygodniu po terminie w którym odbywało się
zaliczenie
kolokwium.
Niezaliczenie
kolokwium(ów)
poprawkowego
powoduje
niedopuszczenie do egzaminu.
Kolokwium I
Termin: 18.03.2013 (na pierwszej godzinie wykładu)
O
bejmuje tematykę:
1. Skład chemiczny komórki
2. Błona komórkowa, transport, cytoplzma komórki
3. Organelle komórkowe, ich budowa i funkcje
4. Cytoszkielet
5. Budowa komórek roślinnych i bakterii
Kolokwium II
Termin: 15.04.2013 (na pierwszej godzinie wykładu)
O
bejmuje tematykę:
1. DNA i chromosomy
2. Replikacja, naprawa i rekombinacja DNA
3. Biosynteza białka, kontrola ekspresji genów
4. Pozyskiwanie energii przez komórkę (glikoliza, cykl krebsa), przekształcanie
energii w mitochondriach i chloroplastach, fotosynteza
Kolokwium III
Termin: 06.05.2013
O
bejmuje tematykę:
1. Podział komórki, cykl komórkowy
2. Kontrola cyklu komórkowego, śmierć komórki
3. Sygnalizacja komórkowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl