Samochody osobowe Fiat Suena HL 1, Projektowanie ukladów napędowych, Dane samochodów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Samochody osobowe - opisy techniczne i dane regulacyjne
FIAT Siena HL 1,6i 16V
(1999-2001)
SILNIK
/ o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wielozaworowy (po cztery zawory na
jeden cylinder), z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika 178 B3.000 lub 182 B6.000
Silnik 178 B3.000
Średnica cylindra
86,4 mm
Skok tłoka
67,4 mm
Pojemność skokowa
1581 cm
3
Stopień sprężania
10,15
0,15
Ciśnienie sprężania
1,3 MPa
Moc maksymalna
74 kW (101 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej
5500 obr/min
Moment maksymalny
140 N
m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego
4500 obr/min
Silnik 182 B6.000
Średnica cylindra
86,4 mm
Skok tłoka
67,4 mm
Pojemność skokowa
1581 cm
3
Stopień sprężania
10,15
0,15
Ciśnienie sprężania
1,3 MPa
Moc maksymalna
76 kW (103 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej
5750 obr/min
Moment maksymalny
145 N
m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego
4000 obr/min
Układ rozrządu
/ dwa wałki rozrządu w głowicy, podparte na pięciu łożyskach każdy, napędzane
jednym
paskiem
zębatym,
napinacz
paska
mechaniczny
półautomatyczny,
szesnaście zaworów w głowicy (8 ssących i 8 wydechowych)
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu
0,45 mm
Fazy rozrządu
Silnik 178 B3.000
otwarcie zaworu ssącego
4
przed ZZ
zamknięcie zaworu ssącego
38
po ZW
otwarcie zaworu wydechowego
28
przed ZW
zamknięcie zaworu wydechowego
4
przed ZZ
Silnik 182 B6.000
otwarcie zaworu ssącego 0
(ZZ)
zamknięcie zaworu ssącego 34
po ZW
otwarcie zaworu wydechowego 24
przed ZW
zamknięcie zaworu wydechowego 0
(ZZ)
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Pasek zębaty / napędu wałków rozrządu i wałka pośredniego
typ / FIAT
naciąg / regulowany ustawieniem wstępnym napinacza według pokrywania się znaków
ustawczych
wymiana / co 120 000 km lub w razie demontażu silnika po przebiegu między wymianami paska
przekraczającym 30 000 km
Układ chłodzenia
/ zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy,
wentylator elektryczny sterowany elektronicznie
Termostat / umieszczony z lewej strony głowicy
temperatura początku otwarcia 86...90
C
temperatura pełnego otwarcia 101...105
C
skok zaworu 9,5 mm
Wentylator / elektryczny, o jednej prędkości (wersje bez klimatyzacji) lub o dwóch prędkościach (wersje z klimatyzacją) sterowany
przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika
temperatura włączenia
samochody bez klimatyzacji
90...94
C
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 1
FIAT Siena HL 1,6i 16V (1999-2001)
samochody z klimatyzacją
1. prędkości
90...94
C
2. prędkości
95...99
C
temperatura wyłączenia
samochody bez klimatyzacji
85...89
C
samochody z klimatyzacją
1. prędkości
85...89
C
2. prędkości
90...94
C
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika
wyrównawczego 100
10 kPa
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem wieloklinowym razem z alternatorem
Pasek klinowy
naciąg / regulowany za pomocą przyrządu specjalnego FIAT
Układ smarowania
/ pod ciśnieniem
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana od wałka pośredniego, z wbudowanym zaworem przelewowym
Ciśnienie oleju / w temperaturze 100
C
- na biegu jałowym
ponad 0,1 MPa
- przy 4000 obr/min
ponad 0,45 MPa
Filtr oleju / z wymiennym wkładem, FIAT
Układ zasilania
/ wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w
ramach systemu sterowania pracą silnika Weber-Marelli MPI IAW 49F.BA (silnik 178 B3.000) lub 4EF.B6 (silnik 182 B6.000), z
pochłanianiem par paliwa, z katalizatorem potrójnego działania i sondą lambda w układzie wydechowym, zawierający:
zbiornik paliwa,
pochłaniacz par paliwa z zaworem elektromagnetycznym sterowania,
zespół pompy paliwa z regulatorem ciśnienia paliwa, filtrem paliwa i czujnikiem poziomu paliwa,
przewód rozdzielczy paliwa,
cztery wtryskiwacze paliwa,
obudowę przepustnicy.
filtr powietrza,
Filtr pochłaniacza z węglem aktywnym / umieszczony w przedziale silnika
Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa / umieszczony w przedziale silnika z tyłu, z prawej strony silnika, sterowany przez
elektroniczne urządzenie sterujące silnika
Pompa paliwa / Marwall, elektryczna, umieszczona w zbiorniku paliwa, z wbudowanym regulatorem ciśnienia i filtrem paliwa,
zintegrowana z czujnikiem poziomu paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika poprzez przekaźnik
Regulator ciśnienia paliwa / Magneti Marelli, umieszczony w dolnej części wspornika pompy paliwa
ciśnienie regulowane 350
5 kPa
Filtr paliwa / Marwall, umieszczony przy pompie paliwa, wymiana co 40 000 km
Wtryskiwacze paliwa / cztery, elektromagnetyczne, Magneti Marelli, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące
Obudowa przepustnicy / Magneti Marelli, zamocowana do kolektora ssącego
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem, wymiana co 40 000 km
Układ zapłonowy
/ akumulatorowy, elektroniczny bezrozdzielaczowy (tzw. statyczny), zintegrowany z układem wtrysku benzyny w
ramach systemu sterowania pracą silnika Weber-Marelli MPI IAW 49F.BA (silnik 178 B3.000) lub 4EF.B6 (silnik 182 B6.000),
zawierający:
specjalną podwójną cewkę zapłonową o czterech wyjściach wysokiego napięcia,
przewody wysokiego napięcia,
świece zapłonowe.
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1
4, potem 2
3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona)
cylinder nr 1 od
strony napędu rozrządu
Cewka zapłonowa / specjalna, z czterema końcówkami wysokiego napięcia, Cooper BAE 920A (silnik 178 B3.000) lub Champion
BAE 920A (silnik 182 B6.000)
rezystancja uzwojenia pierwotnego 0,55...0,61
rezystancja uzwojenia wtórnego 8645...9555
Świece zapłonowe / NGK BKR 5 EZ, Champion RC 10 YCC lub Bosch FR 8 DE
Odstęp elektrod
0,8 mm
Częstość wymiany / co 40 000 km
System sterowania pracą silnika Weber Marelli MPI IAW 49F.BA
(silnik 178 B3.000) lub
4EF.B6
(silnik 182 B6.000)
/
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 2
FIAT Siena HL 1,6i 16V (1999-2001)
elektroniczny, mikroprocesorowy, zawierający:
elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,
czujnik położenia przepustnicy,
czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
czujnik temperatury powietrza zasilającego,
czujnik ciśnienia powietrza zasilającego,
regulator prędkości obrotowej biegu jałowego,
czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,
czujnik prędkości pojazdu,
sondę lambda w układzie wydechowym,
przekaźnik systemu wtryskowo-zapłonowego,
wyłącznik bezwładnościowy,
złącze diagnostyczne,
lampkę kontrolną (w zestawie wskaźników).
Elektroniczne urządzenie sterujące / Weber Marelli IAW
49F.BA (silnik 178 B3.000) lub 4EF.B6 (silnik 182 B6.000),
mikroprocesorowe, o złączu 80-stykowym, umieszczone w przedziale silnika po lewej stronie (przymocowane do podstawy
akumulatora), wykonujące testy autodiagnostyczne, z możliwością samoadaptacji oraz przejścia do trybu pracy awaryjnej z
wykorzystaniem zaprogramowanych wartości zastępczych w przypadku nieprawidłowej pracy systemu
Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, umieszczony przy obudowie przepustnicy, o nieregulowanym położeniu
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji (CTN), umieszczony na obudowie
termostatu
Czujnik temperatury powietrza zasilającego / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji (CTN), zintegrowany z
czujnikiem ciśnienia bezwzględnego, umieszczony w kolektorze ssącym
Czujnik ciśnienia bezwzględnego / umieszczony w kolektorze ssącym, zintegrowany z czujnikiem temperatury powietrza zasilającego
napięcie zasilania 5 V
Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / zawór powietrza dodatkowego z silnikiem krokowym, sterowany przez elektroniczne
urządzenie sterujące, regulujący przepływ w kanale obejściowym przepustnicy
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / elektromagnetyczny, umieszczony na kadłubie silnika, współpracujący z
kołem uzębionym na wale korbowym
Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny
Czujnik prędkości pojazdu / umieszczony na obudowie skrzynki przekładniowej
Sonda lambda / podgrzewana elektrycznie, umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem
rezystancja uzwojenia podgrzewania (przy 20
C) 4...5
napięcie zasilania 12 V
Wyłącznik bezwładnościowy / odcinający zasilanie elektryczne pompy paliwa w przypadku zderzenia samochodu, z możliwością
ręcznego włączenia za pomocą przycisku znajdującego się na wyłączniku, umieszczony wewnątrz nadwozia
Parametry kontrolne
Prędkość obrotowa biegu jałowego
850
50 obr/min
(regulowana za pomocą testera FIAT-Lancia)
Zawartość CO (przy 850
50 obr/min)
do 0,35%
Zawartość minimalna CO
2
(przy 850
50 obr/min)
13%
Zawartość CH (przy 850
50 obr/min)
do 90 ppm
PODWOZIE
Sprzęgło
/ cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane mechanicznie
Średnica okładzin
zewnętrzna
200 mm
wewnętrzna
137 mm
Skok całkowity pedału
145
5 mm
Skrzynka przekładniowa
/ mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ
wersje z silnikiem 178 B3.000 /
C513.5.13
wersje z silnikiem 182 B6.000 /
C514R
Przełożenia
Skrzynka C513.5.13
I bieg
3,909
II bieg
2,238
III bieg
1,520
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 3
FIAT Siena HL 1,6i 16V (1999-2001)
IV bieg
1,156
V bieg
0,919
bieg wsteczny
3,909
przekładnia główna
3,765
Skrzynka C514R
I bieg
3,909
II bieg
2,158
III bieg
1,480
IV bieg
1,121
V bieg
0,829
bieg wsteczny
3,909
przekładnia główna
3,867 (58/15)
Przeniesienie napędu
/ półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od strony skrzynki
przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi
Układ kierowniczy
/ mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa, z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym
Skok zębatki
122...127 mm
Liczba obrotów koła kierownicy
2,65
Promień skrętu
5,1 m
Kąt skrętu koła
zewnętrznego 33
20
30
wewnętrznego 35
30
30
Pompa wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa, napędzana od wału korbowego osobnym paskiem klinowym
Ciśnienie zasilania
- koła ustawione do jazdy prosto
3,5 MPa
- koła skręcone maksymalnie
8,5 MPa
Zawieszenie przednie
/ niezależne, typu Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 20 mm
Amortyzatory
/ teleskopowe dwustronnego działania
długość maksymalna 480
3 mm
długość minimalna 313
3 mm
skok 167 mm
Ustawienie kół przednich
(samochód nie obciążony z pełnym zbiornikiem paliwa)
rozbieżność (regulowana) 1
1 mm
pochylenie koła (nieregulowane)
0
22
30
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 2
30
30
Uwaga. Jeśli samochód ma niepełny zbiornik paliwa,
każda
1/4 pojemności zbiornika powinna być zastąpiona dodatkową masą 20 kg
umieszczoną w bagażniku nad wahaczami zawieszenia tylnego.
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne
/ półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych połączonych poprzeczną belką podatną skrętnie,
sprężynach walcowo-stożkowych i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach dwustronnego działania, ze stabilizatorem poprzecznym
prętowym
Amortyzatory
/ teleskopowe dwustronnego działania
długość maksymalna 596
3 mm
długość minimalna 401
3 mm
skok 195 mm
Ustawienie kół tylnych
(samochód nie obciążony z pełnym zbiornikiem paliwa)
zbieżność (nieregulowana) 1,5
1,5 mm
pochylenie koła (nieregulowane)
0
30
30
Uwaga. Jeśli samochód ma niepełny zbiornik paliwa,
każda
1/4 pojemności zbiornika powinna być zastąpiona dodatkową masą 20 kg
umieszczoną w bagażniku nad wahaczami zawieszenia tylnego.
Piasta koła tylnego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział
po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym,
z
korektorami
siły
hamowania
wbudowanymi w obwody kół tylnych, z układem przeciwblokującym
ABS (wyposażenie dodatkowe)
Hamulce kół przednich
/ tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami wentylowanymi
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 4
FIAT Siena HL 1,6i 16V (1999-2001)
Średnica zewnętrzna tarczy
240...240,5 mm
Grubość tarczy
nominalna 19,9...20,1 mm
minimalna po naprawie 18,55 mm
minimalna dopuszczalna 18,2 mm
Grubość minimalna nakładek ciernych (bez płytki podstawy) 1,5 mm
Średnica cylindra zacisku 48 mm
Hamulce kół tylnych
/ bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk
Średnica robocza bębna
nominalna
185,24...185,53 mm
maksymalna po naprawie
186,33 mm
maksymalna dopuszczalna
186,83 mm
Grubość minimalna dopuszczalna okładzin
1,5 mm
Średnica cylinderków
19 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem, Girling
Średnica tłoków
20,64 mm
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, ITT Teves
Średnica tłoka
203,2 mm (8’’)
Odległość trzpienia popychacza względem płaszczyzny styku pompy
wersje bez układu przeciwblokującego
15,15
0,1 mm
wersje z układem przeciwblokującym
22,3
0,1 mm
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Układ przeciwblokujący
/ sterowany elektronicznie, ABS Bosch 5.3, zawierający:
elektroniczne urządzenie sterujące umieszczone na hydraulicznym zespole sterowania
zawierającym 8 elektrozaworów i pompę hydrauliczną z akumulatorem ciśnienia,
zespół pompy hamulcowej z podciśnieniowym urządzeniem wspomagającym,
cztery czujniki prędkości obrotowej kół,
włącznik świateł hamowania,
lampkę kontrolną w zestawie wskaźników,
gniazdo złącza diagnostycznego.
Czujniki prędkości obrotowej kół / indukcyjne
Odstęp czoła czujnika od koła zębatego nadajnika impulsów (nieregulowany)
koła przednie
0,64
1,3 mm
koła tylne
0,25...1,15 mm
Koła i ogumienie
Obręcze / 5,5 J
14
Ogumienie / bezdętkowe 175/65 R 14 82T
Ciśnienie w ogumieniu
obciążenie częściowe
przód
0,20 MPa
tył
0,20 MPa
obciążenie całkowite
przód
0,22 MPa
tył
0,22 MPa
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator
/ 12 V 40 A
h/200 A (wersje bez klimatyzacji) lub 12 V 50 A
h/250 A (wersje z klimatyzacją), minus na masie
Alternator
/ z wbudowanym elektronicznym regulatorem napięcia
samochody bez klimatyzacji / KCB1-14V-45/80A
samochody z klimatyzacją / KCB2-14V-50/90A
Pasek wieloklinowy / FIAT, napędu alternatora i pompy cieczy chłodzącej
Rozrusznik
/ Magneti Marelli E80E-12V-1kW
Moc znamionowa
1000 W
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 2004
Strona 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]