Samoloty Wojskowe Europy [OCR] (alfetta), modelarstwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WOJSKOWE
EUROPY
ALTAIR
Tomasz Makowski
Andrzej G³uœniewski
SAMOLOTY
PRZEWODNIKI LOTNICZE
Redaktor serii: Tomasz Hypki
KOMPUTER
Tomasz Makowski, Andrzej G³uœniewski
Samoloty wojskowe Europy
Redakcja:
Tomasz Hypki
Rysunki: Julian Malejko
Na ok³adce:
Eurofighter 2000
Atlantique
ATL2
Aero L-59 Albatros
Wydanie l
All
Rights Reserved
© Copyright by AL ALTAIR Ltd., Warsaw 1997
Agencja Lotnicza Altair, sp. z o.o.
00-034 Warszawa, ul. Warecka 11/36
tel./fax: (48-22) 827 28 80
Druk: Prasowe Zak³ady Graficzne, Bydgoszcz
ISBN: 83-86217-38-3
Choæ pierwszy "prawdziwy" samolot wzlecia³ za oceanem,
w USA, to jednak prawdziw¹ kolebk¹ lotnictwa sta³a siê Euro-
pa. Przez pierwsze dziesiêciolecie pionierskiego okresu lot-
nictwa to w³aœnie konstruktorzy europejscy, a szczególnie fran-
cuscy i brytyjscy, byli czo³owymi twórcami techniki lotniczej.
Jeden z wojskowych samolotów europejskich nie opisanych
sze-
rzej w Przewodniku - Saab Sk 60 (Saab 105).:
__________
Pozycjê krajów europejskich w tej dziedzinie zdecydowa-
nie umocni³a l wojna œwiatowa, podczas której podjêto wiel-
koseryjn¹ produkcjê licznych typów samolotów we Francji,
Anglii, Niemczech, W³oszech, Austrii i Rosji. Przemiany, jakie
Przemys³ europejski bra³ udzia³ w opracowywaniu wielu samolotów
wojskowych w kooperacji z firmami z ca³ego œwiata. Jednym z przyk³a-
dów tej dzia³alnoœci jest szturmowy AMX
zdj.: Grzegorz Holdanowicz
sta³y siê skutkiem tej wojny, spowodowa³y zdecydowane
wybicie siê na czo³o w dziedzinie techniki i produkcji lotni-
czej dwóch pañstw- Francji i Wielkiej Brytanii. Pozosta³e kra-
je zmuszone zosta³y do ograniczenia rozwoju swego przemy-
s³u lotniczego b¹dŸ to w wyniku postanowieñ traktatów poko-
jowych (jak Niemcy i Austria), b¹dŸ w wyniku silnej konkuren-
cji. Powsta³y i rozwija³y siê nowe prê¿ne oœrodki europejskie-
go przemys³u lotniczego, takie jak Holandia, Czechos³owa-
cja, Polska, Rumunia i Hiszpania czy ZSRR.
II wojna œwiatowa wyeliminowa³a na wiele lat z grona œwia-
towych producentów dwie potêgi: Niemcy i Japoniê, os³abio-
ne wysz³y z niej W³ochy i Francja oraz mniejsze kraje (jak
Holandia, Polska czy Rumunia), a wzmocnione - USA i ZSRR.
Po wojnie produkcja samolotów bojowych zeœrodkowa³a siê
g³ównie w trzech strefach geograficznych: w USA, ZSRR
(przede wszystkim na terenie europejskiej czêœci Rosji i Ukra-
iny) oraz w Europie Zachodniej. Francja nadrabia³a szybko
wojenne okupacyjne zaleg³oœci, ale Wielka Brytania mia³a
du¿e k³opoty z redukcj¹ i restrukturyzacj¹ swego rozkwit³ego
podczas wojny przemys³u lotniczego, nêkanego na dodatek
nieprzemyœlanymi koncepcjami ca³kowitej rezygnacji z samo-
lotów bojowych na rzecz pocisków rakietowych. Przemys³ nie-
miecki zyska³ na znaczeniu praktycznie dopiero w latach sie-
demdziesi¹tych (choæ nadal nie produkuje samolotów bojo-
wych w pe³ni samodzielnie), a japoñski zbli¿a siê dopiero zna-
czenia i wielkoœci odpowiadaj¹cej niegdysiejszym tradycjom i
ambicjom.
Przemys³ lotniczy Europy Zachodniej byt od czasu II woj-
ny œwiatowej zawsze "trzeci¹ si³¹" - produkowa³o samoloty
bojowe przewa¿nie dla potrzeb w³asnych, zadowalaj¹c siê z
koniecznoœci tymi rynkami zbytu, które z ró¿nych przyczyn nie
zosta³y opanowane przez USA lub ZSRR. Pewne u³atwienie
dla Wielkiej Brytanii czy Francji stanowi³o ich d³ugoletnie, tra-
dycyjne powi¹zanie z by³ymi koloniami, kupuj¹cymi sprzêt woj-
skowy w swych dawnych metropoliach. Nie mo¿na pomin¹æ
tu sukcesów Francji na rynkach Ameryki £aciñskiej, Afryki i
krajów arabskich, dok¹d sprzedano znaczn¹ liczbê samolo-
tów Mirage. Pozosta³e kraje europejskie produkuj¹ce wcze-
œniej w³asne samoloty bojowe lub uczestnicz¹ce w ich pro-
dukcji - Niemcy, W³ochy, Hiszpania, Szwecja, Jugos³awia,
Rumunia czy Holandia - nie zdo³a³y osi¹gn¹æ poziomu Francji
i Wielkiej Brytanii. Obecnie kraje zachodnioeuropejskie z prze-
mys³em lotniczym o znacz¹cym potencjale (prócz zawsze neu-
tralnej i samodzielnej Szwecji oraz przesadnie czasem ambit-
nej Francji) uczestnicz¹ we wspólnych programach budowy
samolotów bojowych, które sta³y siê nieprawdopodobnie ko-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]